Pe Drumul Mătăsii cu un tren legendar – Kazakhstan -Turkistan şi Almatay (GALERIE FOTO) (partea a V-a)

0
57

 11 Mausoleul lui Khoja Ahmed Yasawi, foto Mădălina Drăgoi

Din cei 4.100 de km pe care aveam să-i străbat cu trenul pe Drumul Mătăsii, au mai rămas doar 1.151 şi mai puţin de 48 de ore până la plecare. Trenul porneşte şi lasă în urmă Taskentul şi toate amintirile ”albastre” din Uzbekistan, amintirile ”verzi” din Turkmenistan şi se îndreaptă către graniţa cu Kazakhstan. Paşapoartele călătorilor sunt la însoţitorii de grup, căci la frontieră vom ajunge târziu în noapte. Pe parcusul a cinci săptămâni, vinerea, veţi putea citi articole despre viaţa de pe Drumul Mătăsii din Asghabat, Merv, Bukhara, Khiva, Samarkand, Shahrisabz, Tashkent, Turkistan, Almatay.

O dimineaţă scăldată în ceaţă ne-a găsit deja pe pământ kazak, în gara oraşului Turkistan. Pentru prima oară în ultimele 12 zile nu ne-a întâmpinat soarele prin fereastra trenului. Bobocul de trandafir turkmen primit într-un parc din Asghabat a început să se ofilească, cumva în acord cu puţin meu timp rămas pe Drumul Mătăsii.

Kazakhstan are o suprafaţă imensă 2.724.900 km pătraţi (numărul 9 în lume din punct de vedere al suprafeţii) şi o populaţie de doar 17,3 milioane. Capitala este la Astana (fost Tselinograd). Pe scurt, kazacii sunt descendenţi ai triburilor nomade şi ai poporului turcic din marea Eurasie. S-au alăturat Imperiului lui Genghis Khan şi au creat unul dintre cele mai mari imperii nomade de la sfârşitul secolelor al XV-lea şi al XVI-lea. Rusia a anexat teritoriul lor în secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea. La 16 decembrie 1991, Kazahstanul şi-a declarat independenţa. Ţara este într-o continuă schimbare şi modernizare. De curând, kazacii au renunţat la scrierea cu alfabet kirilic şi au adoptat alfabetul latin.

Pe Drumul Mătăsii – Domul din Turkistan

Atmosfera gri ne însoţeşte până magnificul Mausoleu al lui Khoja Ahmed Yasawi (foto deschidere articol), înconjurat de trandafiri înfloriţi, un punct fierbinte de pe Drumul Mătăsii. Domul turcoaz ce taie cumva ceaţa deasă este tot un tribut adus lui Timur. Edificiul religios este cel mai mare din Asia Centrală şi se află de asemenea sub egida UNESCO.
Acum sute de ani, se adunau mii de pelerini şi sute de caravane şi se aflau ştirile (Drumul Mătăsii nu a avut doar rolul comercial, ci şi un rol în promovarea ştiinţelor, a medicinii etc).

Pe Drumul Mătăsii – mătase artificială pentru prima dată în călătorie

Am ajuns şi în câteva magazinaşe locale dar şi într-un bazar, aleatoriu. Spre uimirea mea, majoritatea produselor din mătase erau de fapt din poliester, made in China!!! (China este vecină cu Kazakhstan). Vremuri moderne, ”mătase” modernă. Mă întorc la China antică şi legendele şi istoria mătăsii şi mă întreb totuşi cum a
răsuflat secretul? Şi cum au pierdut chinezii monopolulul? În jurul anului 200 după Hristos, sericultura s-a dezvoltat şi în Korea, o dată ce emigranţi chinezi care s-au stabilit aici. În jurul anului 300 d.H în India şi Japonia a pătruns şi s-a dezvoltat de asemenea, sericultura.
O altă legendă spune că în anul 440 d.H. un prinţ din Khotan, un regat din deşertul Taklamakan s-a căsătorit cu o prinţesă chineză. Aceasta a pus în părul ei bogat viermi de mătase. Dar şi oamenii din Khotan au păstrat secretul firului de mătase mulţi, mulţi ani.

Pe Drumul Mătăsii – cine deţine azi supremaţia mătăsii?

În jurul anului 550 d.H doi călugări Nestoriani s-au dus la Împăratul Justinian, în Imperiul Bizantin cu viermi de mătase pe care i-au ascuns în beţe de bambus. Aceştia au supravegheat procesul transformării în coconi şi au produs mătase. Biserica bizantină a organizat cursuri de sericultură la nivel imperial, dar secretul mătăsii a fost bine păstrat la nivel de conducere. Peste alte sute de ani tot mai multe ţări din Europa – Franţa şi Italia în special au încercat să bată China la nivel de producţie de mătase, dar diverse maladii ale viermilor le-au împiedicat. Aşadar, China a păstrat supremaţia în sericultură încă o bună perioadă. De altfel, şi după alte două milenii, China deţine supremaţia în producţia mătăsii naturale (produs de lux şi astăzi), urmate de India. Mai mult, chinezii exportă cu un succes ameţitor la nivel global şi variantele de mătase artificială.
Astăzi, în România, doar o familie din judeţul Vâlcea se mai ocupă integral cu producerea şi prelucrarea firului natural de mătase.

Pe Drumul Mătăsii – Kazakhstan de pe fereastra trenului

Trenul lasă în urmă oraşul Turkistan şi ia direcţia către Almaty. Peisajele se schimbă cu rapiditate pe fereastra trenului. Stepă – uneori apar cai sălbatici (ţara este celebră pentru cai, dar şi pentru preparatele culinare din carne de cal), dar şi foste zone industriale aflate în paragină după dezlipirea de mama Rusia. Colegii de tren din Vestul Europei sunt foarte uimiţi de peisajele dezolante, de gările părasite – eu nu. Avem atâtea în România. Cumva am observat influenţa blocului comunist sovietic asupra arhitecturii, obiceiurilor şi chiar a preparatelor culinare. Am avut clipe în Kazakhstan şi Uzbekistan când mi se părea că sunt în România, fără glumă.

Pe Drumul Mătăsii – Almaty – între iurte şi zgârie nori

În dimineaţa în care ne-am trezit în Almaty, a fost momentul să iau valiza roşie (puţin mai grea) şi toate amintirile şi să spun (cu lacrimi în ochi de fericire) la revedere trenului Orient Silk Road Express. I-am lăsat în fereastră, bobocul meu în de trandafir turkmen, deşi ofilit, plin de parfum.
Almaty este un oraş cu mulţi zgârie nori şi clădiri din sticlă şi oţel. Este surprinzător modul în care se construieşte. Pentru o gură de aer proaspăt, am ajuns chiar la poalele muntelui Tian Shan, vecin cu Almaty. Am luat cina festivă, într-o iurtă, ca pe vremuri.

Doar că am ajuns cu o telegondolă până acolo! S-a servit şi carne de cal în diverse forme. Dar şi multe tipuri de gogoşi sărate – pe post de pâine. Apropo, kazacii au ritualuri speciale pentru masă şi ceai (băutură foarte consumată). Dacă gazda doreşte ca oaspetele să stea cât mai mult îi toarnă câte puţin ceai fierbinte în ceaşcă. Dacă primiţi o ceaşcă plină de ceai fierbinte de la început, e semn că este indicat să scurtaţi vizita.

Pe Drumul Mătăsii – ultima poveste

Nu am mai ajuns din nou în gară, ci în aeportul din Almaty pentru zborul spre casă, via Frankfurt. Cu inima plină de bucurie, mă întorc plină de energie şi iubire la băieţelul meu, care s-a distrat alături de bunici. Mă gândesc la o imagine memorabilă din Kazakstan – stepa cu cai sălbatici -. O culoare pentru această ţară? Brun. O zăresc pe Anke, doamna care a supervizat şi organizat toate activităţile pe parcursul a 4.100 de km, pentru 120 de călători din 7 ţări, ai trenului în 3 ţări din Asia Centrală şi a coordonat echipa trenului (mare parte ruşi). Este activă, gata să răspundă la orice oră simultan în rusă, germană, engleză şi franceză. Să creezi experienţe memorabile pentru atât de mulţi oameni de toate vârstele şi de culturi diferite nu este uşor. Unii au avut nevoie de medic, alţii de medicamente, alţii au cerut să le fie schimbată fereastra de la cuşetă, alţii nu au tolerat mâncarea…

Deşi energia ei spune altceva, Anke este oficial pensionară. Peste 2 săptămâni, urma să coordoneze un tur cu trenul în Africa prin în savană. Oamenii din Silk Orient Express şi poveştile lor de viaţă…

INFO UTILE

Vacanţă pe Legendarul Drum al Mătăsii din Asghabat până în Almatay – "Registan Orient Silk Road Express from Asghabat to Almatay"

Durată: 14 zile – 7 nopţi în tren privat (cuşetă); 6 nopţi hoteluri de primă clasă Opriri: Asghabat, Merv, Bukhara, Khiva, Samarkand, Shahrisabz, Tashkent, Turkistan, Almatay; Perioade: 09.04.2019 – 22.04.2019, 15.10.2019 – 28.04.2019, 14.04.2020 – 27.04.2020, 20.10.2020 – 02.10.2020; Mâncare, excursii şi transferuri: Toate mesele incluse la bordul trenului şi în restaurante locale, Toate excursiile şi biletele de intrare la obiective incluse; Transferuri şi autobuze private conform programului. (Nu sunt incluse preţurile pentru vize, bilete de avion, bacşisul, cheltuieli personale), Doctor la bord; Ghid vorbitor de engleză; Preţ: de la 2.940 euro/persoană; Lernidee Trains & Cruises: https://www.trains-and-cruises.com Lernidee Erlebnisreisen: www.lernidee.de

Vize
Turkmenistan: 35 euro (maximum 10 zile, o intrare)
Uzbekistan: 20 US Viza se poate lua online
Kazahstan: românii nu au nevoie de viză dacă nu stau mai mult de 30 zile pe teritoriul Kazahstanului. Informaţii utile despre vize şi Ambasade ale României: www.mae.ro
Vaccinuri: nu sunt recomandate

Pagini oficiale pentru turism: http://www.turkmen-travel.com/; http://www.visit-uzbekistan.com/; http://visitkazakhstan.kz/en/

Foto: Marc Vorsatz, Mădălina Drăgoi

Galerie foto

    vezi galeria 11 foto